A zsugorkötések (tengelykötések) olyan szilárd kötések, amelyek lehetővé teszik az axiális erő és nyomaték átvitelét a súrlódási ellenállás segítségével. A tengelykötések kialakíthatók retesszel, ékkel, csavarkötéssel, rugalmas elemmel és szilárd illesztéssel.
Ékkötések
Ékkötéssel tengelyeket és szíjtárcsákat, lánckereket vagy tárcsákat kötnek össze. Vagy minden olyan elemet amik a forgómozgás átvitelét biztosítják. A terhelések következtében az ék deformációt idézhet elő a tengelyen és ennek következtében a tengely excentrikussá válhat. Ahhoz hogy ez az excentrikusság minél kisebb legyen, a tengely és az agy közötti illesztés H7/k6 vagy H7/m6 legyen. Az ék és a horony között pedig h9/D10. A normál irányú erő, amely az axiális erőtől függ, nyomja az ék oldalát a külső felülethez és mivel a felületek között súrlódási ellenállás lép fel, ezért az alábbi feszültségi állapot alakul ki.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng111.jpg?w=716)
Nagy nyomatékok átvitelekor amikor a forgás iránya is változik, akkor érintős ékkötést használnak. Ebben az esetben két ékpárt szerelnek be 120°-os elrendezésben. Az ékek a lejtős felületükkel fekszenek egymáson, míg a külső párhuzamos lapok a tengely illetve az agy megfelelő sík felületére támaszkodnak. Ezért ez alakzáró kötés.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng1.jpg?w=777)
Az ékek és reteszek méretei szabványosítottak és így biztosítva van a szabályos illesztés és a kedvezőbb feszültségi állapot, ami így is kedvezőtlenebb mint a másik típusú tengelykötések esetében. Ezek a hátrányok miatt ékkötéseket csak ritkán alkalmazzák, csak akkor használják ha nagy a forgatónyomaték és a tengely szögsebessége.
Szorítókötések
Szorítókötés osztott vagy hosszanti irányban felhasított aggyal valósítható meg. A kötés létesítésénél az érintkező felületek között nyomást kell létrehozni, ami általában kötőcsavarok segítségével történik. A kötés bizonytalansága miatt csak kisebb terheléseknél alkalmazható. Ingadozó nyomatékoknál reteszkötéssel szokták kombinálni. Osztott agynál üzem közben jelentkezik a centrifugális erő, amely csökkenti a felületi nyomást. Ahhoz hogy a szorítása ne okozzon nagy deformációt a tengelyen, ezért a tengely és az agy között az alábbi illesztéseket kell előírni H7/j7, H8/j7, H8/k7.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng2-1.jpg?w=1024)
Kötés kúpos elempárral és csavarokkal
A kúpos felületek jó központosítást biztosítanak és ennek következtében egyszerű az össze- és szétszerelésük. A könnyű szerelhetőség csak akkor biztosított ha a kúposság szöge legalább kétszer nagyobb mint a súrlódási szög. A kúposság szöge leggyakrabban 12°-14°. Így a kötés a legtöbb esetben önzáró és biztosítható a nagyobb normál erő. Nagyobb lejtést akkor alkalmaznak, ha meg kell könnyíteni a szétszerelést. Ha a kötésben hosszirányú erő is jelentkezik akkor menetkötést is alkalmaznak. Kisebb meneteknél a tengely végét menetesre képezik ki. Nagyobb átmérő esetében a tengely végében alakítják ki a furatot. Az agy és a menet között tányérrugót helyeznek, ami korlátozza a nyomaték átvitelét ha az érintkező felületek elcsúsznak egymáson és így megakadályozza az elemek túlterhelését. Ha szükséges akkor a kötés biztosítása retesszel is történhet. Ebben az esetben a retesz nem közvetít erőátvitelt, csak megakadályozza a kötés elmozdulását. Kúpos elempárral történő kapcsolatkor a terhelés egyenletes az egész felületen. A kúpos kötés kialakítható hasított persellyel is.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng3.jpg?w=1024)
Gyűrűs-szorítórugós kötések
A szorítóelem-pár két gyűrűből áll, amelyek közül az egyik külső, a másik pedig belső kúpos felülettel készül. E kúpok palástjai képezik az érintkező felületeket. Tengelyirányú erők hatására rugalmas alakváltozást szenvednek és összecsúsznak. A belső gyűrű sugárirányban összezsugorodik és a tengelyre szorul, míg a külső kifelé tágulva ráfeszül az agy furatára. A felületek közötti radiális- és surlódó erő viszi át a nyomatékot. Az axiális befeszítőerőt menetes elemekkel oldják meg. 36 mm átmérőig a tengely végét menetesre készítik, az fölött pedig menetes furatot készítenek és csavarral feszítik be a befeszítő szerkezetet. A kötés előnyei hogy a tengelyt hornyok nem gyöngítik és kicsi a feszültséggyűjtő hatás. A tengelyre szerelt alkatrészt jól központosítja. Mivel tökéletesen illeszkedik a tengelyre, ezért csökken a korrózió veszélye is. Hátránya hogy a kötés kidolgozása drágább.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng4.jpg?w=1024)
Szilárd illeszkedésű kötések
Ezeknél a kötéseknél az illesztés előtt a külső elem átmérője kisebb mint a belső elem átmérője. Az illesztéshez erőt kell kifejteni. A szerelés csak sugárirányú deformációval kivitelezhető. Ennek hatására rugalmas szorítás jön létre és a kialakuló súrlódási ellenállással képes a terhelést átvinni. Legtöbbször forgó elemeket kötnek össze ilyen módon. (vasúti kocsik kerekei, turbina forgórészei) Az ilyen kötések hátránya hogy a szilárd illesztés miatt szétszerelés után már nem lehet újból létrehozni a kötést, mert az érintkező felületek sérülnek.
A kötések kialakításának módja
Ha a kötés axiális erő alkalmazásával van kialakítva, a préseléshez szükséges erőt meg kell határozni. Ha az elem hossza növekszik, akkor növekszik a préseléshez szükséges erő nagysága is. Ilyen esetben csökkenthető az erő ha az elemet két részre osztjuk. A kezdő erő nagyobb ebben az esetben, mivel a statikus súrlódási együttható nagyobb mint a tapadási együttható.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng51.jpg?w=1024)
A kötés kialakítható felmelegítéssel is. A külső elemet annyira felmelegítik hogy a furat átmérője olyan mértékben megnövekszik hogy könnyen kialakítható az illesztés. Majd a külső elem a lehűlése során ráfeszül a belső elemre és a felületek között megjelenik a nyomóerő ami biztosítja az erő átvitelét. Ugyanez a hatás elérhető a belső elem lehűtésével is, vagy a külső és belső elem egyidejű melegítésével és hűtésével. A külső elemek felmelegítése olajban vagy elektromos kemencében történik maximum 600 K hőmérsékletig. A belső elemek lehűtése pedig folyékony gázban történik 194 K hőmérsékletre. Az érintkező felületeken jelentkező nyomás nagy feszültségeket idéz elő, amelyek plasztikus deformációt válthatnak ki a külső rétegekben.
Hogy megnöveljük az ilyen elemek tartósságát, csökkenteni kell az egyik elem merevségét.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng61.jpg?w=741)
Különféle hőkezelésekkel (cementálás, nitridálás) növelhető a kapcsolat szilárdsága. Ajánlott hogy a kötésekben a feszültségek ne érjék el a folyáshatár értékét.
Axiális erőt közvetítő kötések
Az agyról a tengelyre az axiális erőt csavarok, gyűrűk és szegek segítségével viszik át. Csavar esetében a csavar az agyban és részben a tengelyben helyezkedik el. Az agy helyett a csavart külön gyűrűben is el lehet helyezni. Ugyanez a gyűrű menet nélkül szilárdan illesztve a tengelyre is használható, ha a többi elemet nem kell eltávolítani a tengelyről.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng6.jpg?w=853)
A gyűrűket szegekkel is lehet rögzíteni, de csak olyan helyeken, ahol más terhelések nincsenek vagy csak minimális értékűek. Az axiális erő átvihető még csavarral rögzített lemezekkel, valamint speciálisan kialakított anyákkal.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng7.jpg?w=1024)
Kisebb axiális erők átvihetők Seeger-gyűrű segítségével is. Előnye hogy könnyen felhelyezhetők és nem drágák. Nagyobb terhelésű tengelyek esetében nem használhatók, mert a horony helyén megnő a feszültségkoncentráció.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng81.jpg?w=1024)
A kötőelemek alakja a szerelés és cserélhetőség szempontjából
Az elemeket úgy kell kialakítani hogy azok szerelése könnyű és gyors legyen. Ez a szempont még fontosabb, ha nagyobb sorozatot kell összeállítani. Már a tervezéskor figyelembe kell venni az alkatrészek összeszerelését. Fontos hogy az elemek csak egy felületen érintkezzenek, mert ez megkönnyíti az összeszerelést.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng82.jpg?w=761)
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng83.jpg?w=788)
A sarkok érintkezésénél is kerülni kell hogy több felület is érintkezzen, mert így elkerülhető a feszültségkoncentráció.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng84.jpg?w=1024)
Az alkatrészek kialakításakor arra is oda kell figyelni hogy a kötőelemekhez könnyen hozzá lehessen férni.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng91.jpg?w=749)
Hengeres alkatrészek illesztésekor hogy elkerüljük az érintkező felületek sérülését az éleket le kell törni.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng92.jpg?w=622)
Ha a szeg, csap vagy valamilyen más hengeres elem a furat aljáig megy, akkor a beszoruló levegőnek helyet kell előlátni.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng93.jpg?w=736)
Ha a csavar mélyebb furatba megy, akkor a becsavarás megkönnyítésére a belső furat élét le kell törni vagy kúposra készíteni.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng94.jpg?w=611)
A tengelycsapok és csapágyak szabályos illesztésénél a tengelycsapok lekerekített élének sugara kisebb legyen, mint a csapágy vagy csapágyház lekerekítése.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng9.jpg?w=764)
Karimás csövek végeinek összekötésénél, az egyik cső végén bemélyedés, a másik végén pedig kiemelkedés legyen.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng101-2.jpg?w=776)
A csavarok központosítása nem lehetséges, csak abban az esetben ha a furatot a megfelelő módon alakítják ki.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng102.jpg?w=800)
Néhány esetben az elemek szétszerelését segédelem (csavar) segítségével lehet megvalósítani.
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng103.jpg?w=780)
![](https://cserviktamas.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/teng10.jpg?w=697)
Csapágyak szerelése
A csapágyakat a legtöbb esetben tengelyekre szerelik szilárd illesztéssel.